vrijdag 16 december 2011

Piek

Soms heb je van die dingetjes. Van die iebelige, kriebelende, nagging dingetjes. Die voor jou nou eenmaal zo moeten. En niet anders. Want als ze niet zo zijn, gaat het iebelen, en kriebelen, en naggen. Je kunt me raar vinden om mijn iebeltjes. Dat ben ik ook.

Eén van die dingetjes is dat ik er niet tegen kan als er iemand, inclusief ikzelf, aan mijn voeten zit. Ik heb hoogpolige badkamer matten, zodat ik mijn voeten niet hoef af te drogen. Romantisch voetjevrijen zit er voor Lief niet in. Teenslippers, hip of niet, komen niet tussen mijn tenen.

Nog zo'n ding is dat ik vind dat hand- en theedoeken zo gevouwen horen te zijn en zo opgeborgen dat de vouwlijn naar jou toe ligt. Dat je dus altijd maar één theedoek pakt, en niet drie lagen van twee theedoeken.

Nog zo iets is mijn afkeer van de traditionele kerstboompiek. Van die glazen met hobbeltjes en bobbeltjes die dan uitmondden in een lullig sprietje. Zo'n piek stompt de kerstboom af. En dat terwijl een de piek de kroon is van de kerstboom. Lang, lang geleden waren mijn ouders creatief en maakten een grote hoeveelheid brooddeeg. Daarvan bakten ze kerstboomhangers. Rondjes met kerstmannetjes, sterretjes en een gigantische piek. Een prachige ster, aan een lang stokje en voorzien van prachtige rode linten die pappa dan elk jaar om de bovenste tak van de kerstboom wond om hem vast te maken. Tja, logisch dat zo'n stom dingetje dan niet meer voldoet.
Voorgaande jaren probeerde ik het. Een piek vinden. Eentje die anders was dan dat gehobbelde en gebobbelde, zielige geval dat normaal gesproken in de winkels ligt. Maar het lukte nooit. En daarom vallen we elk jaar terug op onze eigen, eigenzinnige piek. Ontstaan uit een creatieve kronkel van het brein van Lief. Mag ik u voorstellen aan kerstboompinguinpiek:


Prinsheerlijk en altijd vrolijk hangt kerstboompinguinpiek nu al voor de vierde maal op rij in onze kerstboom. Vanwaar hij alles kan overzien. En omdat hij het altijd zo voortreffelijk doet ben ik dit jaar maar opgehouden met zoeken.

Je kunt me raar vinden om mijn iebeltjes. Dat ben ik ook. Maar welke iebeltjes heb jij eigenlijk?

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen