maandag 31 oktober 2011

Snert

Voor mij bestaan er maar twee seizoenen. De zomer, met z'n warmte, licht en waarin alles levendig is en tot bloei komt. En de winter, met z'n kou, de donkere dagen en de daarbij behorende gezelligheid in de vorm van kaarsjes en lichtjes, cocoonen en typische Hollandse gerechten als boerenkool, spruitjes en erwtensoep.

Het gevoel dat de zomer er aan komt sluit voor mij het hoofdstuk 'winter' en het hek is van de dam. Ik denk na over vakanties, leuke dingen om te doen en mijn tuin. Vanaf de eerste warme zonnestralen van februari zit ik met mijn hoofd bij de tomatenplantjes, tuinbonen en wortelen.
Het gevoel dat de winter er aan komt sluit voor mij het hoofdstuk 'zomer' en het hek is van de dam. Ik denk na over sjaals, wanten en winterjassen (en sinds de afgelopen winters over sneeuwschoenen en winterbanden), wil de kerstboom opzetten en krijg onweerstaanbare zin in erwtensoep en pakjesavond. Gelukkig voor die erwtensoep had ik er in de zomer aan gedacht om wortels, prei, bleekselderij, knolselderij, aardappel en ui te planten. En dus eten wij aan het begin van de winter een bijna letterlijke soup-from-scratch.


Mijn recept:

Doe 3 stengels, in stukjes gesneden bleekselderij samen met 300 gram spliterwten, 2,5l water, 4 bouillonblokjes en 2 laurierblaadjes in een pan en laat het 20 minuten koken. Voeg dan 2 in stukjes gesneden aardappel en 300 gram in stukjes gesneden knolselderij toe en laat dit weer 20 minuten meekoken.
Verhit een beetje boter in een grote koekenpan, wok of braadpan. Bak hierin 1 ui, 3 stengels, gesneden bleekselderij, 200 gram prei in ringen en 300 gram in stukjes gesneden (of geraspte) wortel voor 5 minuten zodat de smaak goed loskomt. Voeg daarna alles bij de soep en laat dit nog 5 minuten koken. Pureer dan alles met een staafmixer.
Stukjes rookworst toevoegen et voila.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen