zondag 16 oktober 2011

Op de zondag avond, nog maar een paar uur voor het officiële begin van mijn eerste tentamenperiode. Bij een opleiding als die van mij bestaan de meeste tentamens uit het schrijven van opdrachten. Duizend woorden, tweeduizend, drie- of misschien zelfs vier. Alle opdrachten bij mekaar heb ik het idee vandaag meer dan vijfduizend woorden te hebben getyped. Ik droom vandaag van letters.
Om het positief te houden dus meer de leuke kant van woorden: de manier waarop ik ze het liefst zie.



Zaterdag was ik in de Boekenwurm, de kinderboekwinkel in Maastricht. In combinatie met het feit dat dit de laatste dag van de kinderboekenweek was, ontstonden zich herinneringen in mijn hoofd, met betrekking tot boeken en lezen. Ik ben opgegroeid in een huishouden waar boeken best een grote rol speelde. Was het niet bij ons thuis dan was het wel bij opa en oma die in hun huis zoveel boeken hadden staan, dat mijn moeder nostalgisch vertelde over vakantiebaantjes waarbij ze simpelweg de hele dag het stof van de boeken moest kloppen. Rond kinderboekenweek mochten wij altijd zelf een boek uitzoeken. Tot er een kinderboekenweek kwam waarbij alle mensen in de kinderboekenwinkel in Nijmegen met hun armen, benen en oren uit de deuren en ramen hingen om nog met een schuin oog de planken met boektitels te kunnen bekijken. Moeders vond het zo belangrijk dat wij met een nieuw boek thuiskwamen dat ook wij moesten doorzetten en ons door deze menigte moesten wurmen, ondanks luide protesten in de trant van 'ik zie niets'. Diezelfde dag besloot zij dat de kinderboekenweek wel erg leuk was, maar dat er nog 355 andere dagen in het jaar waren waarop lezen minstens even leuk was. Wij kregen voortaan een boek voordat wij op vakantie gingen. 
Geïnspireerd door boekenopa besloot ik zelf ook een huis vol met boeken te creëren. Ik wilde me daarbij vooral baseren op de bibliotheek zoals deze te zien is in mijn all-time favorite Disney film Belle en het Beest. Maar in combinatie met een interesse in architectuur levert dat op z'n minst nog wat alternatieve als-ik-later-groot-ben plaatjes op. Een kijkje.

Trinity college, Dublin


Nog meer geïnteresseerd? http://www.beautiful-libraries.com/

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen